100 éves a TALAN – Kihívások és változások 1950-2000 között
A Grandis egyik legfontosabb munkavédelmi lábbeli beszállítója, az ukrán Talan vállalat idén ünnepli fennállásának 100 éves évfordulóját. Ebből az alkalomból egy rövid cikksorozatot indítottunk, mely bemutatja, hogy hogyan vált a kis ukrajnai cipőműhely Európa egyik komoly munkavédelmi lábbeli gyártójává. (Cikksorozatunk első része itt olvasható.)
Az 1950 és 2000 közötti évekre egyfelől a kihívások (munkaerőhiány), másfelől a területi terjeszkedés volt jellemző.
1951 és 1955 között már 4,1 millió pár cipő került ki a gyárból.
Csendes évek következtek egészen 1966-1967-ig, amikor a gyárat újjáépítették és egy új gyártó épületet építettek és adtak át, mellyel a gyártási kapacitás 1,5 millióról 3 millióra nőtt.
1970-re, 5 év alatt a cipőgyártás több mint a duplájára növekedett. Ezen időszak alatt 229 gyártó berendezést és 12 szállítósort helyeztek üzembe, ami emelte a gépesítés szintjét. 9 új cipő modellt is bevezettek.
1985-re a cipőgyárban már több mint 500 új technológiai berendezési egységet és 12 szállítósort helyeztek üzembe, ami tovább növelte a gépesítés mértékét. A kemény fizikai munka, a bőr sajátos szaga és a műhelyek zaja azonban elvette az emberek kedvét attól, hogy a cipőgyártó cégnél dolgozzanak.
1987-ben megkezdődött a cipőgyár újjáéledése. Mind a szakemberek, mind az alkalmazottak próbálgatással mentették meg a céget.
1994-ben a gyárat modernizálták, és átkeresztelték Talan Romni Kollektív Cipőipari Vállalkozásra.
1996-ban a cég elkezdte kialakítani a saját értékesítési hálózatát. Regionális irodát nyitottak Ternopilben, Mikolajivban és Dnipropetrovskban (mai nevén Dniproban).
1997-ben megalakult a Talan Romni Kollektív Termelő és Kereskedelmi Egyesület.
2000-ben a hagyományos, szögelt talpú lábbelik gyártása mellett, a Független Államok Közössége (FÁK) országok közül elsőként indították el speciális lábbelik gyártását, ragasztásos talprögzítési módszerrel. A hagyományos értékesítési piacok (Ukrajna, FÁK-országok) kibővültek Latin-Amerikára, Afrikára és a Közel-Keletre. Az exportálást kereskedők, viszonteladók hálózatán és saját értékesítési irodákon keresztül oldották meg.
A Talan 100 éves történetéről szóló cikksorozatunk utolsó része ITT olvasható.